De Xiaomi SU7 Max is gespot tijdens het transport naar de kantoren van Hyundai in Seoel. Hij viel op omdat hij tijdelijke testnummers had. Volgens het Zuid-Koreaanse tijdschrift Bloter heeft Hyundai meerdere exemplaren van de Chinese elektrische sedan geïmporteerd voor grondige analyse in zijn R&D-centra. Xiaomi geniet enorm veel succes in de autowereld dankzij zijn nieuwste ontwikkelingen, en alles wijst erop dat het Zuid-Koreaanse bedrijf de geheimen wil ontrafelen van het succes van het model dat een revolutie teweeg heeft gebracht op de markt.
Hyundai stelt zich ook deze vraag.
De SU7 is het fenomeen van het jaar in de wereld van de elektrische auto’s. Xiaomi is erin geslaagd wat onmogelijk leek: qua prestaties gelijke tred houden met de Porsche Taycan in een auto die aanzienlijk goedkoper is. Met meer dan 300.000 verkochte exemplaren in slechts 15 maanden en een record op de Nürburgring voor een serie-elektrische auto, zorgt het Chinese model voor veel opschudding bij de traditionele fabrikanten.
Auto voor onderzoek Xiaomi SU7.
Het Zuid-Koreaanse bedrijf zal de aangekochte auto’s naar zijn onderzoekscentrum Namyang in Hwaseong en naar zijn hoofdkantoor in Seoel vervoeren voor een grondige analyse. Tijdens het reverse engineering-proces willen ze elk technisch aspect van de auto begrijpen, van de elektrische architectuur tot het HyperOS-infotainmentsysteem, dat is overgenomen van Xiaomi’s ervaring op het gebied van smartphones.
Wat het meest interessant is.
De ingenieurs van Hyundai zullen bijzondere aandacht besteden aan de gebruikersinterface en het entertainmentsysteem van de SU7, die in positieve zin zijn vergeleken met het eigen BlueLink Connect-systeem van het Koreaanse merk. Xiaomi heeft een schat aan ervaring in het ontwikkelen van software voor zijn telefoons en zijn werk aan de SU7 was zo uitmuntend dat het een van de meest gewaardeerde aspecten werd door gebruikers en experts in de sector.
Deze slimme horloge van Xiaomi is een cadeau voor 69 euro: Bluetooth-oproepen, GPS en 24 dagen batterijduur
Algemene onrust.
De vooruitgang van China in de auto-industrie is een koude douche voor traditionele fabrikanten. Euis Chung, uitvoerend voorzitter van Hyundai Group, heeft tijdens een interne bijeenkomst al gewaarschuwd dat “er onvermijdelijke uitdagingen voor ons liggen”, duidelijk verwijzend naar concurrenten als BYD en Xiaomi. De investeringen van Hyundai in dit segment zijn het afgelopen jaar met 15% gestegen tot 32,4 miljard dollar.
En nu?
Met geplande investeringen van 17,6 miljard dollar tot 2025, waarvan bijna de helft naar R&D gaat, wil het bedrijf zijn concurrentiepositie behouden in een markt waar de spelregels in razend tempo veranderen. Hoewel de SU7 pas in 2027 officieel in Europa op de markt komt, voorspelt zijn invloed nu al een aardverschuiving in de sector.