Al meer dan een eeuw lang was toiletpapier in het grootste deel van de wereld het belangrijkste product voor persoonlijke hygiëne. De laatste jaren is er echter een alternatief op de markt gekomen dat efficiënter, milieuvriendelijker en comfortabeler is: toiletten met water, populair als ‘washlets’ of ‘slimme toiletten’, afkomstig uit Japan.
Hoewel deze optie nog niet als een massatrend in de westerse wereld kan worden beschouwd, is de populariteit en bekendheid ervan toegenomen dankzij virale reclame op sociale media, aandacht voor het milieu en de zoektocht naar huidvriendelijkere oplossingen. Is toiletpapier dan echt op zijn retour?
Ik ben monteur en dit is de enige manier om een auto snel af te koelen: “Ten eerste…”
Papier is verleden tijd
Ondanks zijn culturele verankering heeft toiletpapier zijn beperkingen op het gebied van efficiëntie, afvalproductie en milieu-impact. In deze context zijn washlets, een technologische evolutie van de klassieke bidet, aan populariteit gewonnen als een meer geavanceerd alternatief.
Deze slimme toiletten, die veel voorkomen in Japanse huizen, gebruiken waterstralen voor intieme hygiëne en zijn zelfs uitgerust met functies zoals temperatuurregeling, heteluchtdroging en een automatische deksel.
Het geheim van oma’s: hoe u zonder dure middelen en extra kosten vocht uit uw huis kunt verwijderen
Hoewel ze nog niet massaal op de westerse markt zijn doorgedrongen, zijn merken als het Japanse TOTO begonnen hun aanwezigheid buiten Azië te versterken. Hun intelligente toiletten, bekend als Washlet, worden actief verkocht in Europa en Noord-Amerika en zijn al geïnstalleerd in bekende hotels zoals het Mayfair Hotel in Londen, Park Hyatt Paris-Vendôme en Marriott City West in München.
Ze verschijnen ook geleidelijk in particuliere woningen en sommige openbare gelegenheden, zoals luchthavens en restaurants, waar gebruikers de functies kunnen uitproberen voordat ze besluiten om ze bij zich thuis te installeren.