Vliegtuigen zijn al tientallen jaren afhankelijk van GPS. Ingenieurs bieden een alternatief: kwantumtechnologie

  • Airbus en SandboxAQ demonstreren de voordelen van kwantumsensoren ten opzichte van GPS
  • Het bedrijf is van plan om eerst een niche in de defensie-industrie te veroveren en vervolgens de mogelijkheden voor toepassing in de burgerluchtvaart te onderzoeken

Airbus en SandboxAQ, een dochteronderneming van Google die gespecialiseerd is in kwantumtechnologie en kunstmatige intelligentie GPS, hebben meer dan 150 vlieguren gemaakt om MagNav te testen, een revolutionair systeem dat gebruikmaakt van kwantumsensoren om de unieke magnetische ‘vingerafdrukken’ van elk punt op aarde te detecteren. De eerste resultaten zijn veelbelovend en tonen aan dat deze technologie kan concurreren met traditionele GPS en deze zelfs kan overtreffen in nauwkeurigheid.

GPS

Waarom is dit belangrijk?

GPS is de achilleshiel van de moderne luchtvaart geworden. Aanvallen met behulp van storingen en spoofing zijn sterk toegenomen in conflictgebieden zoals het Midden-Oosten, Oekraïne en Rusland, wat ook gevolgen heeft voor de burgerluchtvaart. Het leger gebruikt deze methoden om raketten en drones neer te halen, maar de gevolgen hebben ook gevaarlijke gevolgen voor de commerciële luchtvaart. Vandaar het belang van het zoeken naar een levensvatbaar alternatief voor GPS.

Het geheim van de werking.

MagNav is ongeveer zo groot als een broodrooster en is uitgerust met een laser die fotonen op elektronen schiet. Wanneer de laser wordt uitgeschakeld, geven deze elektronen de geabsorbeerde fotonen vrij met een unieke energiesignatuur die de intensiteit van het aardmagnetisch veld op die specifieke locatie weergeeft. Een kunstmatig intelligent algoritme verwerkt deze informatie en vergelijkt deze met gedetailleerde magnetische kaarten om de positie van het vliegtuig te bepalen. Elke vierkante meter van de planeet heeft een unieke magnetische signatuur, die wordt gecreëerd door ijzerdeeltjes in de aardkern, die mineralen in de aardkorst magnetiseren.

Nauwkeuriger en moeilijker te vervalsen.

In tegenstelling tot GPS, dat afhankelijk is van kwetsbare digitale signalen van satellieten, zijn kwantumsensoren volledig analoog en verwerken ze gegevens die volledig aan boord worden gegenereerd. Jack Hidari, CEO van SandboxAQ, legt uit dat dit ze “vrijwel onmogelijk te manipuleren of te vervalsen” maakt. Tijdens tests voldeed MagNav voor 100% aan de normen van de Amerikaanse Federal Aviation Administration, met een nauwkeurigheid binnen 2 zeemijl. Nog indrukwekkender is dat het in 64% van de gevallen een nauwkeurigheid van 550 meter bereikte.

Buiten vliegtuigen.

Experts voorspellen dat de markt voor kwantumsensoren tegen 2040 een waarde van 1 tot 6 miljard dollar zal hebben. Deze technologie belooft onderzeeërs en verborgen tunnels te detecteren in defensietoepassingen, en zwakke magnetische signalen van het hart en de hersenen in de geneeskunde, waardoor niet-invasieve diagnostiek mogelijk wordt. Joe DePa, global innovation director bij EY, benadrukt dat “we het niet hebben over iets dat over twintig jaar zal gebeuren, maar over iets dat hier en nu al bestaat”.

De volgende stap.

SandboxAQ is van plan zich eerst op de defensiesector te richten en vervolgens uit te breiden naar commerciële vluchten. Hoewel er nog meer tests en certificering nodig zijn, benadrukt Hidarri dat “het moeilijkste deel – bewijzen dat de technologie werkt – al achter de rug is”. Volgens hem is dit “het eerste nieuwe systeem voor absolute navigatie dat we in de afgelopen 50 jaar hebben gezien”.

Dit zal u interesseren:

Scroll naar boven